Hydroizolacja garażu - przewodnik wykonawcy Alsan 500

Hydroizolacja garażu - przewodnik wykonawcy Alsan 500

Na rynku jest wiele technologii wykonania uszczelnień i hydroizolacji. „Przewodnik wykonawcy – ALSAN 500” ma na celu zaprezentowanie jednej z wielu dostępnych.

Nie będziemy porównywać się i udowadniać wyższości jednego nad drugim, a postaramy się rzetelnie przedstawić proces wykonawczy i poruszyć kwestie z tym związane. Ten artykuł skoncentrowany jest na hydroizolacji do ruchu kołowego w garażu, czyli systemie ALSAN 500 firmy Soprema Polska.

Dlaczego hydroizolacja poliuretanowa w garażu?

Hydroizolacja poliuretanowa w garażu będzie miała zadanie ochrony betonu (wylewki betonowej) przed degradacją, szczególnie w warunkach zimowych, kiedy na skutek odladzania, drogi są sypane solą. Auto wjeżdżające do garażu wraz ze śniegiem „wnosi” sól. Beton i zbrojenie betonu (wylewki) w dłuższym kontakcie z nieprzyjaznym środowiskiem może ulegać uszkodzeniu. Nawet jeśli pod betonem jest hydroizolacja, nie będzie ona odporna na długie działanie soli, a pamiętajmy, że niektóre rzeczy robimy raz i potem trudno do nich wrócić. Hydroizolacja ALSAN 500 może być przeznaczona do lekkiego ruchu kołowego (do ciężkiego polecamy ALSAN 770), jest łatwa w utrzymaniu oraz odporna na odspajanie się i pękanie pod wpływem obciążenia. Żywica ALSAN 500 dzięki bazie poliuretanowej charakteryzuje się bardzo elastycznością na poziomie 500%, jest odporna na promieniowanie UV i stanowi powłokę o niewielkiej grubości – 1,5 mm. Produkt posiada znak CE i dziesięcioletnią gwarancję materiałową.
Etapy są proste w wykonaniu i nie wymagają specjalistycznego sprzętu. Przygotowanie garażu zostało podzielone na kilka etapów, z opisem potrzebnych narzędzi i działań.

garaż przed remontem
garaż do remontu
prowadnice drzwi garażowych
stara podłoga garażu

Etap I – przygotowanie podłoża

System może być zastosowany w obiekcie nowopowstałym, jak przy renowacji. Zaczniemy od przygotowania podłoża przy renowacji, ponieważ w obiekcie nowopowstałym podłoże nie wymaga szczególnych przygotowań, poza wysezonowaniem i zdylatowaniem wylewki spadkowej (szlichty cementowej). Aby  ułatwić orientację i opis prac w poszczególnych etapach przyjmujemy, że wylewka i warstwy poniżej nie wymagają wymiany oraz mamy następujący układ warstw:

  • grunt rodzimy
  • chudy beton
  • hydroizolacja bitumiczna (jedno lub dwuwarstwowa)
  • termoizolacja XPS lub PIR
  • warstwa poślizgowa z folii PE
  • wylewka betonowa.

Potrzebne narzędzia: młotek, przecinak, szlifierka z tarczą do betonu, szpachelka,  papier ścierny, szczotka druciana, rozpuszczalnik do odtłuszczenia, szczotki, worki na śmieci, dowolna nagrzewnica.

1. Wynosimy z garażu wszystko, co nie będzie stanowić integralnej części z hydroizolacją, skuwamy ewentualne nierówności i dobrze wszystko zamiatamy. Następnie naprawiamy ubytki za pomocą zaprawy cementowej (jeśli pozwala na to głębokość nierówności) lub specjalnej zaprawy cienkowarstwowej.
2. Jeżeli warunki atmosferyczne nie pozwalają na szybkie wysuszenie wylewki, można wstawić nagrzewnicę, która znacznie przyspieszy ten proces.

naprawa ubytkówsuszenie za pomocą nagrzewnicy

3. Puste miejsca w płaszczyźnie pionowej można uzupełnić pianką PIR, która jest kompatybilna z systemem ALSAN 500, gipsem lub każdą inną zaprawą na bazie cementu.
4. Jeżeli dylatacje nie były wykonane wcześniej, a wymaga tego wielkość powierzchni, należy je wykonać za pomocą szlifierki i tarczy do betonu. Dylatacje powinny być również wykonane po obwodzie już w czasie wykonywania wylewki. Jeżeli samodzielnie wykonujemy dylatację na powierzchni należy przyjąć 2/3 grubości wylewki betonowej.

Uwaga: jeśli podłoże jest zatłuszczone smarami lub paliwem, będzie konieczne dokładne zeszlifowanie powierzchni do głębokości penetracji w/w materiałów. Żywica ALSAN 500 nie będzie stanowiła trwałego i skutecznego połączenia z tłustym podłożem.

Etap II – gruntowanie i wklejenie taśm narożnikowych

Potrzebne narzędzia: pędzle o różnej szerokości, wałki welurowe, szpachelki o różnej szerokości, nóż do tapet, nożyczki, plastikowa kuweta na żywice, duży śrubokręt, czysta bawełniana szmata, rozpuszczalnik do odtłuszczenia, wiertarka z mieszadłem do żywicy.

1. W pierwszej kolejności gruntujemy naroża, dylatacje i wjazd do garażu. Zużycie gruntu H80 lub PRU (szybkoschnący) przewidziane jest na poziomie ok. 250 g/m². Jednak w przypadku wylewki o niskiej jakości, zużycie może wzrosnąć kilkukrotnie.
2. Po wyschnięciu gruntu H80, w zależności od warunków zewnętrznych od 4 do 24h (czas schnięcia PRU wynosi od 30 min do ok. 1h), wklejamy taśmy wzmacniające VOILE DE RENFORT w miejscu dylatacji, we wszystkich narożach i krawędziach oraz przy wszelkiego rodzaju elementach przechodzących przez powierzchnie wylewki jak: rury, przewody, itp. Należy się zapoznać z Kartą Techniczną w celu zweryfikowania, z jakimi materiałami żywica ALSAN 500 i grunt H80 są kompatybilne oraz z jakimi nie powinny mieć kontaktu.
3. Wklejanie taśm VOILE DE RENFORTE odbywa się poprzez przemalowanie żywicą miejsc pod taśmy na szerokość ok. 20 cm (po ok. 5 cm więcej z każdej strony, powyżej szerokości taśmy). Następnie po przyschnięciu taśm i stwierdzeniu, że nie będą się przemieszczać można przystąpić do „zamknięcia” drugą warstwą żywicy. Zużycie żywicy na taśmy będzie się wahać na poziomie ok. 400 – 500 g/mb przy szerokości 20 cm (ok. 200 g/mb na przyklejenie i ok. 200 – 300 g/mb na zamknięcie taśm). Do wklejania taśm stosujemy żywicę ALSAN 500 COLLE.

wklejone taśmy VOILE DE RENFORT po obwodzie garażutaśma na wjeździe do garażuobróbka rury przechodzącej przez wylewkę

4. Taśmy nie mogą być pozostawione bez warstwy zamykającej.
5. Po wklejeniu taśm można bezpośrednio przystąpić do zagruntowania pozostałej powierzchni garażu.

 gruntowanie pozostałej powierzchni garażu

Oceń artykuł
4,67 / 3 głosów
Co sądzisz na ten temat
Zaloguj się i skomentuj pierwszy
Polecamy Ci również

Zobacz także